Allmänna köpevillkor för e-handel
Allmänt
- Dessa allmänna villkor gäller beställningar gjorda av kund (fortsättningsvis kallad ”du” eller ”dig”) hos One On 1 TEQ AB [559306–4149] (fortsättningsvis kallad ”vi”, ”vår” eller ”oss”), via www.oneteq.se (”webbplatsen ”).
- Utöver Villkoren gäller även vår integritetspolicy
- Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs dina målsmans samtycke för att få beställa hos oss.
- Vi kan när som helst ändra dessa villkor, men de villkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av villkoren på Webbplatsen . Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
www.oneteq.se/page/policy-och-cookies
I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
Avtal och beställning
- För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera villkoren.
- Efter mottagen beställning skickar vi så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när vi skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.
- Vi förbehåller sig rätten att neka en beställning.
- Observera att vi aldrig restnoterar produkter som är slut oavsett orsak.
Produktinformation med mera
- Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på Webbplatsen , i annonser eller annat marknadsförings material samt produktbeskrivningar. Vi har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande genomföra produkt ändringar och förbättringar på Webbplatsen .
- Bilder på webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsförings material ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Vi ansvarar inte för information på webbplatsen som kommer från en tredje part.
- Innehållet på webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan medgivande.
Priser och betalning
- Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och anges inkl. eller exkl. moms, beroende på vad användarens val, inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
- Vi strävar efter att webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
- Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och enligt de separata betalningsvillkor som anges på webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
Betalningsalternativ Företag
Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort eller Swish. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i utlämningsställe.
Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
- Vi kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Villkor.
- Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av erbjudandet, ska dessa villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av erbjudandet.
Övergiven kundvagn
- Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:
- är du kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
- du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
- Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.
- Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.
Leverans
- Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på webbplatsen. Observera att begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.
- Leveranstid kan variera beroende på vilket alternativ du väljer. Den förväntade leveranstiden framgår av webbplatsen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen.
- Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast 30 dagar från det att vi skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Observera att leveranstider är ungefärliga och att avvikelser från dessa kan ske. Om din beställning är försenad, kommer du att få ett meddelande om detta.
- Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. För outlösta beställningar debiteras kostnaden för leveransfrakt, kostnad returfrakt samt avgift 150 kr för hantering.
Transportskador
Mottagande kund ska vid mottagandet av gods kontrollera yttre skick på försändelsen. Synliga skador på emballage /paket skall omgående reklameras till transportören. Transportskada ska på ankomstdagen anmälas till transportör samt till oss ((företrädesvis via webbplatsen Reklamation och retur sida[Länk]. Dolda transportskador som inte upptäckts eller borde ha upptäckts vid leveransen, ska reklameras så snart det kan, under alla förhållanden inom en vecka från mottagandet av leveransen. Kund som inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar rätten att göra anspråk mot transportören och oss.
Ångerrätt för privatpersoner
- Vid köp av produkter från webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som beskrivs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”).
- När du gör ditt köp via webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som vi ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
- Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
- varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
- varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av bruten försegling.
- en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
- I samband med en beställning av produkt för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).
- Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss, innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan skickas via vårt [reklamation och returformulär (länka till /page/reklamation-och-retur)].
- Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
- Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka betalningar vi fått från dig för produkten. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst inom 14 dagar från och med den dag då vi erhållit godkänd retur. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om inte annat överenskommits.
- Beakta att grundförutsättningen för retur och återköp innebär att varan/produkten principiellt skall vara i säljbart skick. Vi använder utseende och vikt i grundbedömning vid tveksamhet.
Återköp för företagskund
- Vi accepterar under förutsättningarna nedan återköp av en produkt ur ordinarie sortiment under 14 dagar från betal-eller fakturadatum. Produkten ska vid återköpsretur vara oanvänd och returneras i obruten originalförpackning, fri från smuts, märkning och skador.
- Kund som önskar retur och återköp står för såväl för leverans-och returfrakt. Vi förbehåller oss rätten att ta ut avgift för hantering, så kallad returavgift. Vid önskemål om återköp ska du kontakta oss innan, företrädesvis via webbplatsformulär [Länk].
- Retur godkänd av oss ska vara oss tillhanda senast 14 dagar efter det att kunden erhållit ärendenumret. Frakten ska vara betald och produkten ska vara väl förpackad med ett rimligt ytteremballage. Kund står risken för produkten vid transport.
- I händelse av ej godkänt retur kontaktar vi er. Godkänd returer återbetalas/ krediteras kunden efter avdrag för eventuell returkostnad. Godkänd retur förutsätter uppfyllande av ovan nämnda åtaganden.
Garanti
- Garantier på varor lämnas av produkternas tillverkare. Vi lämnar inga ytterligare garantier utöver tillverkarens specificerade garantivillkor.
- För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, eller kvitto kunna uppvisas. Inköpsbevis och följesedel ska medfölja i händelse av reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.
Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:
- En olyckshändelse efter det att du har fått varan
- Vanvård
- Onormal användning
- Att du inte följt skötsel- och service anvisningar
Reklamation
- Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakt handlingarna. För att ett fel skall täckas av reklamations rätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
- Du kan reklamera en felaktig eller transport skadad produkt genom att returnera den till oss på den adress som anges på webbplatsen. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Vi löser inte ut returer mot postförskott eller efterkrav.
- När vi har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten. Om det inte är möjligt eller om vi annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan vi i stället göra en återbetalning av det belopp du betalat för din produkt. Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag.
- Ett retur- eller reklamations nummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamations nummer accepteras ej.
Reklamation för privatkund
- Vid beställning via webbplatsen har du alltid rätt att [reklamera din produkt (länka till /page/reklamation-och-retur)] inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid. Vi genomför alltid bedömning av reklamation i samråd med leverantör / producent. Det är alltid leverantörens/producentens åtagande som gäller, om inte annat meddelas i samband med reklamation.
- [reklamera din produkt (länka till /page/reklamation-och-retur)]. Vi genomför alltid bedömning av reklamation i samråd med leverantör / producent. Det är alltid leverantörens/producentens åtagande som gäller, om inte annat meddelas i samband med reklamation.
Reklamation för företagskund
För dig som handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamations rätt. För att ett fel skall täckas av reklamations rätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
Tillämplig lag och tvister
- Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår [kundtjänst (länka till /customer-service)].
- Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer vi normalt ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Tvist mellan företag som inte kan lösas mellan parterna skall avgöras av relevant domstol.
Dessa villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.