Reklamation och retur

Ångerrätt för privatpersoner

  • Vid köp av produkter från webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som beskrivs nedan. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten (”Ångerfristen”).
  • När du gör ditt köp via webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som vi ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
  • Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
    • varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
    • varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av bruten försegling.
    • en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
  • I samband med en beställning av produkt för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).
  • Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss, innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan skickas via vårt .
  • Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakt och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till dess att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
  • Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka betalningar vi fått från dig för produkten. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst inom 14 dagar från och med den dag då vi erhållit godkänd retur. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om inte annat överenskommits.
  • Beakta att grundförutsättningen för retur och återköp innebär att varan/produkten principiellt skall vara i säljbart skick. Vi använder utseende och vikt i grundbedömning vid tveksamhet.

Återköp för företagskund

  • Vi accepterar under förutsättningarna nedan återköp av en produkt ur ordinarie sortiment under 14 dagar från betal-eller fakturadatum. Produkten ska vid återköpsretur vara oanvänd och returneras i obruten originalförpackning, fri från smuts, märkning och skador.
  • Kund som önskar retur och återköp står för såväl för leverans-och returfrakt. Vi förbehåller oss rätten att ta ut avgift för hantering, så kallad returavgift. Vid önskemål om återköp ska du kontakta oss innan, företrädesvis via webbplatsformulär [Länk].
  • Retur godkänd av oss ska vara oss tillhanda senast 14 dagar efter det att kunden erhållit ärendenumret. Frakten ska vara betald och produkten ska vara väl förpackad med ett rimligt ytteremballage. Kund står risken för produkten vid transport.
  • I händelse av ej godkänt retur kontaktar vi er. Godkänd returer återbetalas/ krediteras kunden efter avdrag för eventuell returkostnad. Godkänd retur förutsätter uppfyllande av ovan nämnda åtaganden.

Reklamation

  • Vi rekommenderar att du undersöker produkterna när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
  • Du kan reklamera en felaktig eller transportskadad produkt genom att returnera den till oss på den adress som anges på webbplatsen. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Vi löser inte ut returer mot postförskott eller efterkrav.
  • När vi har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten. Om det inte är möjligt eller om vi annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan vi i stället göra en återbetalning av det belopp du betalat för din produkt. Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag.


Reklamation för privatkund

  • Vid beställning via webbplatsen har du alltid rätt att  inom tre år räknat från den dag du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid. Vi genomför alltid bedömning av reklamation i samråd med leverantör / producent. Det är alltid leverantörens/producentens åtagande som gäller, om inte annat meddelas i samband med reklamation.
  • [reklamera din produkt (länka till /page/reklamation-och-retur)]. Vi genomför alltid bedömning av reklamation i samråd med leverantör / producent. Det är alltid leverantörens/producentens åtagande som gäller, om inte annat meddelas i samband med reklamation. 

 

Reklamation för företagskund

För dig som handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.

Ett retur- eller reklamations nummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamations nummer accepteras ej.

InstruktIoner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returnumret är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador.
  • Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.

OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.